Har du en start up virksomhed eller en større virksomhed, kan der være god grund til at se din online markedsføringsstrategi efter i sømmene. Det kan være, at du slet ikke har nogen strategi, men kører lidt derudaf på rutinen og bruger netværket og de sociale medier. En overordnet strategi kan dog være en god langsigtet måde at gribe det an på, fordi du så får skabt sammenhæng mellem dit brand, dine produkter, din mission samt den tone of voice, som du har på diverse kanaler, lige fra de sociale medier til e-mail nyhedsbreve og kampagner til den måde, din hjemmeside og eller webshop er bygget op på.
Det hele handler i bund og grund om troværdighed. Kunderne skal kunne se, at der er en gennemgående tråd i det, du laver, så de føler sig trygge ved din virksomhed, dine produkter og din mission. Her ser vi nærmere på, hvordan du kommer godt i gang med online markedsføring af din virksomhed, så læs med her og bliv inspireret til dine næste skridt i det virtuelle univers.
Find dine kundesegmenter
Når du skal skabe online markedsføring effektivt og målrettet, det først og fremmest vigtigt, at du kender dine mulige kundesegmenter. Hvem er i målgrupperne for dine produkter eller ydelser? Er det unge mennesker, der går i folkeskolen eller er det seniorer, der nyder deres otium og har en pensionisttilværelse? Har din målgruppe en vanlig adfærd på nettet og i så fald, hvilke medier og kanaler benytter de sig typisk af? Skal du fange dem på LinkedIn eller på Instagram? Er dine kundesegmenter vant til at have mange andre lignende produkter eller ydelser at vælge i mellem eller findes der kun få andre konkurrenter på markedet?
Hvordan skiller du dig så ud i forhold hertil? Når du har fundet ud af, hvilke kundetyper, du typisk har til dine produkter, vil det være meget nemmere at skabe en effektiv og målrettet kommunikation online til dem, for her kan du indrette din "tone of voice" til det sprog, som de kan identificere sig med, og dermed få dem til at føle sig set og hørt. Det skaber også troværdighed, at du taler direkte til dem, i det sprog og med den kultur og jargon, som de selv er vant til.
Brug en influencer
Har du en ung målgruppe til dine produkter, kan det være svært at fange de unges opmærksomhed. De er vant til at navigere hurtigt og målrettet på nettet på en måde, som er meget hjemmevant og kræsent. Alt går også hurtigt med Snaps og Tic Toc, hvor hurtige sekvenser bliver set, mens de sidder i bussen, i S toget eller i frikvarteret. Når det nu går så stærkt, skal der andre midler til for at skabe online markedsføring, som virker på dem og som imødekommer dem og fanger dem.
Her kan en influencer, som de ser op til og som fungerer som en rolle model for dem være det helt rigtige. Det kan være en model, hvis du for eksempel sælger tøj eller makeup, og her kan de tale varmt for dine produkter.
Dette gør, at de unge ser, at influenceren siger "god" for dine produkter, og også via videoer viser, hvordan de bruger dem selv i deres hverdag. Konteksten omkring brugen af produktet kan være mindst lige så vigtig, fordi de unge kan relatere sig til det på en langt mere hverdagsagtig og troværdig måde. Det er noget man husker langt bedre, når man har set "et rigtigt menneske" bruge produktet i sit eget badeværelse, fremfor man bare ser en reklame for et produkt, der bliver lovprist af producenten selv.
Kend til købetragten
Måske er du nystartet virksomhed og bare ivrig efter at komme i gang med at skabe salg og omsætning i din virksomhed. Det er der heller ikke noget galt med, men sagen er, at det kan være en naturlig og også nødvendig proces, at kunderne først lærer dig at kende. Betragt det lidt som et kærlighedsforhold, hvor man heller ikke forventer at blive gift og få børn på første eller anden date.
Ting tager tid og det gør det også, når man er en virksomhed. Derfor starter det hele med, ligesom på en date, at du og kunden skal lære hinanden at kende på en god og tillidsfuld måde. Hvem er du og hvem er kunden? Det er en super vigtig proces, fordi der her bliver opbygget et nødvendigt tillidsforhold, som jeres fremtidige relation skal bygge på og som i sidste ende, forhåbentligt, skal føre til, at dine kunder køber noget af dig, nu og i varigt i fremtiden.
Skab en god relation med dine kunder via e-mail markedsføring
Hvordan lærer dine kunder dig så at kende? Det kan de gøre ved, at du får skabt nogle annoncer på de sociale medier, som du betaler dig fra, det der hedder sponsoreret indhold. Her kan du nå de målgrupper, som du mener, er relevante for dit firma og dine produkter, ydelser eller aktiviteter.
Her kan du "lokke med" at de kan få en gratis e-bog fra dig, et gratis produkt, x antal procent i rabat ved første køb, en guide over noget etc. hvis de skriver sig op til dit nyhedsbrev. På denne måde får du lovligt dine kunders e-mail adresser og her kan du så begynde med at sende dem nyhedsbreve med relevant indhold, som fænger dem.
Interager med dine kunder
Når du har skabt hul i gennem til dine kunder via nyhedsbrevet, kan du få dem til at interagere aktivt med dig og din virksomhed ved for eksempel at skabe konkurrencer, som de kan deltage i. Du kan også få dem til at kommentere på noget, som ligger deres hjerte nær og som du har skabt noget spændende indhold omkring.
De kan også give en anmeldelse af dig på Trustpilot, såfremt de har prøvet et eller flere af dine produkter, og du kan give dem en lille rabatbonus ved næste køb, hvis de skriver en anmeldelse. Alle disse ting, der involverer dine kunder gør, at de føler sig inddraget, set og hørt og dette skaber en større grobund for, at de vil være loyale overfor dig i forbindelse med et eventuelt køb hos dig fremfor hos konkurrenten.
Find et SEO mentor kursus
Når du har en hjemmeside og/eller en webshop, har du måske hørt om SEO. Det står for Search Engine Optimization, hvilket på dansk er søgemaskineoptimering. Dette betyder, at du finder ud af, hvilke søgeord, som dine potentielle kunder kan finde på at bruge, når de søger på dine produkter eller ydelser på søgemaskinerne. Når du så kender disse søgeord, som både kan være enkelte ord, sætninger eller spørgsmål, kan du integrere disse i dine tekster på din hjemmeside eller i din webshop, så du ryger højere op i søgeresultaterne, fordi Googles robotter ser dit indhold som relevant.
Har du ingen eller lidt erfaring i SEO, kan du med fordel gå på et seo mentor kursus og lære meget mere om SEO. Det er noget, som vil være en rigtig god og langtidsholdbar investering for din virksomhed, fordi der her er mange konverteringer at hente. Synlighed er alfa og omega i digital markedsføring og her vil synlighed i søgeresultaterne være det, der gør, at kunderne overhovedet finder dig og får øje på dig.
Rigtig god fornøjelse med opstarten af din online markedsføring. Vi håber, at ovennævnte tips kan hjælpe dig godt på vej mod din online succes.